söndag 18 december 2011

Lill-jul med mycket stämning

I går hade vi lill-jul hos mina föräldrar med de 2/5 av familjen som ska fira jul här i Stockholm. Med på festen var även mor&fars äldsta, bästa vänner som de haft en "julskinksmacka och öl" med sedan 60-talet. Nu hade detta utökats till fullt julbord och vi blev 10 vuxna och 6 barn. Passande nog var Kung Bore på vår sida och klädde in hela världen i ett vackert vitt snötäcke dagen till ära. Kunde vi bett om mer??

Jag är pysslig och gillar att ordna fest, göra vackra dukningar och dekorera och att jag fått det av mamma är inte svårt att gissa. Det var julstämning så det small om det! Vi hade knytis och då det var gäster med rötter i Italien och Polen fanns det nya och härliga inslag på julbordet. Mums så gott!!

Silverkulor, glitter, silverbricka, värmeljus i glasljushållare och glasfat
på fot gav vacker stämning

Den här tygjulkalendern växte jag å brorsorna upp med. I varje förklädesficka låg
en skumtomte och då vi var fyra fick man en tomte var fjärde dag. Den på julafton var
mycket, mycket torkad och hård...

Klassiskt julbord! Träljusstakarna hade fått nya ansikten. Dessa är meningen att man
ska sätta på julölsflaskorna :)

Ingen jul utan tomteparad. Som självklart avslutas med en turkos gris
Då vi inte kommer vara hemma så mycket under jul tänkte jag att det är dumt att pepparkakshuset går till spillo så det fick följa med på t-banan till föräldrarna. Och det var till alla barns stora glädje. Jag ville nämligen att de skulle göra som jag gjorde på julgransplundringarna när jag var liten: Total krascha det! Mor tog fram köttklubban och sen vart det rivning på högsta nivå!

Sen fortsatte vi med glasbomb som såg ut som ett litet vinterlandskap. Man blev mätt i går med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...