måndag 7 november 2011

Mätt i London!

I natt kom jag hem efter en helt magisk helg i London. Med mig på resan hade jag min mor och min brorsdotter. Mamma och jag har under säkert 18 år rest ungefär vart annat, vart tredje år till London just vid denna tid och det är ju nu juldekorationerna kommer upp. Självklart har det genom åren varit besök på julavdelningarna på varuhusen men det utbud som var i år slog oss med häpnad. Så här mycket jul har det aldrig varit! Varuhusens julavdelningar var större än någonsin, fönsterskyltningarna var enormt arbetade och genomtänkta, varje pub annonserade om att man skulle boka bord just hos dem för att fira jul och julmusiken var ÖVERALLT.

Första varuhuset vi attackerade var Selfridges. Med stor entusiasm och fortfarande full plånbok gav vi oss in bland hyllorna och ropade på varann för att visa den ena härliga grejen efter den andra. Julstämningen var så enormt påtaglig och stark så den kunde vi nästan ta på. Men igår när vi, efter 4 varuhusbesök, nått hjärtat, pudelns kärna, the mother ship - Harrods blev jag rädd för mig själv. Jag var mätt! Orkade inte ens gå runt på hela, den enorma, julavdelningen. Vad hände?? Hade jag fått tomtar på loftet? Knäck i kolan? Men när kön till kassan är 10 meter och man ser inte julgranarna för alla turisterna är det lätt att sucka djupt och vända på klacken. En lite paus var på sin plats och en god afternoon tea fick oss att komma upp på banan igen.

Jag har varit flitig med kameran och kommer återkomma med bilder som kanske kan inspirera och skapa stämning. Men jag kan avslöja redan nu att en tydlig trend som återkom på samtliga varuhus och i butiker var: vitt och snö, snö och vitt. Vilken cliffhanger va??

Japp, detta är jag! Ångrar så att det lilla rendiademet inte följde med hem...

10 kommentarer:

  1. ÅH! DU skulle köpt ett och lottat ut!!! HAHAHAHA, vilken grej. Det är ju roligare att vara Rudolf på julaftonj är Tomten ;)

    LÅter härligt med London, men det där vita....jag är ju lite småallergiskt. Men om det är NÅGON gång jag ska älska vitt så är det ändå till jul ;D

    Ser fram emot bilderna!

    SvaraRadera
  2. Men gud så härligt... Skulle du inte kunna skriva ihop ett kort inlägg om dina bästa Londontips i juletider? Ska nämligen åka dit om någon vecka jag också!

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem!
    Skönt att ni har haft det bra,

    Och vilken underbar bild på HelRudLyOlf, jag förstår att du så här i efterhand ångrar att du inte köpte. Men å andra sidan antar jag att du kommit hem med en hel del andra fynd.

    Kul att resa med mamma. Det har jag aldrig gjort.

    SvaraRadera
  4. @ Jessica: Jag håller med dig. Den där vita avskalade julen känns inte rätt för mig iår. Den har varit het här i Svedala några år men nu verkar det vara mer klassikt rött, allmoge, mustigt och hela faderullan.

    Ha ha, Den är bra, komma som ren istället för tomten. Som om renen slängde av tomten på vägen :D

    @ TomtensDotter: Japp, det var ett Houdinitrick sällan skådat att få ihop packningen. Note to self: Nästa gång jag reser ska jag packa en tom bag!

    @ Therese: Coming up! :)

    SvaraRadera
  5. Du verkar ha haft det bra i London :) Tråkigt att det var så mycket folk på Harrods!

    SvaraRadera
  6. Låter som en toppen resa, förutom alla andra turister då. Ser fram emot fler rapporter om din resa!

    SvaraRadera
  7. Men vad söt du var då! : ) Hade du köpt den hade du haft julutstyrlsen klar.

    Låter som London var bra och det är nästan bestämt att sambon och jag åker dit nästa onsdag.
    Vart bodde ni??

    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Vad roligt! Jag ska snart till london också, datum ej besämt - men efter jul nån gång :) Kul läsning detta!

    SvaraRadera
  9. Vet hur det känns! Man blir så överväldigad och överrumplad när det är så mycket. Var på Macy's (NY) på deras julavdelning "Holiday Lane" och istället för att köpa en massa så blev det en massa, fast kanske lite mindre massa än om det hade varit lite mindre att välja på;)

    Har förresten startat en julblogg http://bjallerklang.blogspot.com/:)

    SvaraRadera
  10. Jag väntar med spänning på bilderna! Det där rendiademet var väldigt annorlunda och kul!

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...