måndag 28 november 2011

Helly hjärta Krubba 1/3

Det är nått speciellt med mig och krubbor! Kan det vara det att jag älskade dockhus som barn och att sätta upp krubban var som att leka med ett dyrbart dockhus? I föräldrahemmet finns en underbar krubba som för mig är som en krubba ska vara. Klassiska, antika figurer, välgjorda djur och sen ett egen-snickrat stall av min morfar. Tror jag kunde sitta i timmar och flytta gubbarna fram och tillbaka. Alla figurer är gjorda av nån storst lera förutom jesusbarnet som är av vax. Storyn går att jag vid en lek som barn råkade halshugga Jesus. – Jösses! Är det minuspoäng på sånt...?

Jag äger tre krubbor och nu vill jag visa upp min lilla samling De spretar åt helt olika håll och den första här är ju allt annat än klassisk. Men det var nog den där känslan av att jag ville leka med gubbarna som gjorde att jag fick ha-begär och att jag faktiskt jagade upp det sista exemplaret i stan då för tre år sedan. Det är en krubba i porslin från Alessi. Porslinsfigurerna är ca 4 cm höga och alla är jätteglada. Basen för krubban är det röda huset och Jesus, Maria, Josef, en ko och en häst. De andra figurerna har jag köpt till för vart år.






Herden, fåren, de vise männen är ju givna vid en krubba men en smed och kvinnor med brödkorg och fisk är mer oklart. Det finns fler figurer att komplettera med men jag har tyckt att det liksom börjar bli allt mer krystade figurer och sen börjar det bli trångt... Men lite fler djur kan jag tänka mig, det är ju alltid trevligt. Stjärnan är så söt. Det syns dåligt på bilden men stjärnan är också jätteglad och verkar mysa där uppe.

Har du krubba? Gillar du den här stilen?

5 kommentarer:

  1. Men åååh, vilka söta! Vi har ingen krubba efter att den sista gick i kras, men jag hade ju inte tackat nej till en...

    SvaraRadera
  2. Vi har en krubba i trä med söta trä figurer till :)
    Jag tycker verkligen om din krubba! Stilen var jätte gullig och jag gillar verkligen att alla ser så glada ut :)

    SvaraRadera
  3. Sött! Jag har faktiskt inte någon julkrubba. En massa tomtar har jag i alla fall! :)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar Alessi-stilen. Alltid charmig!
    Jag har aldrig haft någon egen krubba dock.

    SvaraRadera
  5. Sv: Tack snälla du.

    Vilken fin krubba, jätte söt. Vi har tyvärr ingen krubba hemma men jag ska nog ta och försöka införskaffa mig en tror jag

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...