tisdag 1 november 2011

Att shoppa eller att inte shoppa - det är frågan

Det är lite si och så med ekonomin i världen just nu, eller hur? och i jultider har plånboken en förmåga att bli plattare än en torkad lutfisk. Men trots detta spår Handelns Utredningsinstitut att detaljhandeln ska omsätta 65,2 miljarder kronor och därmed öka med 1,0 procent jämfört med förra årets julhandel. Hur är det möjligt att det ökar VARJE år? Får det inte att gå ihop men jag är inget snille på varken matte eller ekonomi... Läs DN's artikel här och Di's artikel här.

Men måste vi verkligen köpa nytt? Många säger: Köp second hand och återvinn. Men varför köpa överhuvudtaget? Jag har ett gäng ärvda mässingsljusstakar som funkar strålande året runt. För att få dem juliga så sätter jag röda ljus och knyter röda sidenband runt foten så blir de finfina julljusstakar. Men jag älskar vackra ting och köper visst nytt men jag vet med mig att jag tänker till oftare nu. "Har inte jag ungefär en sån redan?" eller "Visst funkar fortfarande de jag redan har?"

Idag var jag faktiskt inne en sväng på Myrorna (och nej, jag köpte inget). Där stod, i mina ögon, helt oanvända sjuarmade elljusstakar för 15 kr.



5 kommentarer:

  1. Det är varken papper, koppar eller tenn då vi är ogifta. : ) Bara 15 år ihop (missa en siffra).
    Ja, jag vill ha lite tips från London. Vet att jag vill se Madame Tussauds och sen har jag alltid velat se Stomp och de har föreställningar där. Så vi får väl se?!!

    Kram Kia

    SvaraRadera
  2. Japp! Du har så rätt! Det är helt galet vad det handlas!
    Jag har bojkottat julklappar sedan många år tillbaka ... bortsett från några till syskonbarnen. Det känns så meningslöst med all konsumtion. Det är en sport för mig att försöka använda mig av saker jag hittar här hemma och göra om.

    Vet du - häromdagen kom jag på min man med att komma ut med famnen full med tomma toarullar från badrummet. Han tänkte slänga dem. Han hade hittat min gömma av tomma rullar som jag ju sparar på, precis som du uppmanade mig till att göra. Som tur var hann jag hejda honom :)

    Jag önskar dig en fortsatt härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt så. Jag tycker man kan hitta mycket bra saker begagnade och man kan även sälja bort lite saker som man själv inte använder. Men visst köper jag nya saker jag med

    SvaraRadera
  4. Om det ökar eller inte beror lite på hur man räknar. För om handeln ökar med 1 procent men inflationen är 2 procent så har den relativa handeln minskat. Eller nåt sånt:)

    SvaraRadera
  5. Håller med dig brukar tänka två gånger innan jag köper men just till jul går jag tyvärr crazy, men vi köper bara till barnen, men försöker köpa nyttiga saker som de behöver som kläder och saker för idrottandet.

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...