söndag 11 september 2011

Surt sa räven. Vackert sa jag

Just nu smattrar det underbart på fönstret av ett kvällsregn men igår var det en härlig sensommardag. På väg till lekparken hittade jag guld, rött guld. Varje år plockar jag rönnbär och gör röda girlander. Nu ska de upp på tråd och torka. Återkommer med bild på de vackraste röda girlanderna.

Visst, jag skulle kanske kunna spara dem år från år, men jag gillar just att det blir en ritual, tradition, att plocka och göra nytt. Se dem hänga och bli djupröda. Pynt i lådor har jag så det räcker och blir över (men för det slutar jag inte köpa eller göra eget) men detta är annorlunda då det är ett levande material. Flummar jag nu? Har ni några saker ni måste göra eget år från år? Ingen jul utan... vaddå? Den egna glöggen som ska stå i nån månad, hyacinterna som ska slo rot i vackra hyacintglas...??

Foto: Helena Lyth med iPhone Hipsatmatic

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att jag hittade till din julblogg. Det ska bli kul att följa den i höst! Jag brukar förresten också plocka rönnbär.

    SvaraRadera
  2. Ingen jul utan hemmagjorda polkagrisar :-)

    SvaraRadera
  3. Låter som en fin och rolig tradition. kan tänkt mig att man kan använda girlangerna till mycket. Lånar den nog till min familj, bara jag hinner med =).

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig tradition! Jag borde bli bättre på sånt.. använda naturens gåvor, speciellt när jag har den runt knuten... :) har tyvärr ingen sån tradition - ännu! =)

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...