torsdag 15 september 2011

Pärla upp skylten

Jag har väldigt länge velat göra en skylt med en pärlplatta. En liten hälsning till jultomten tyckte jag var på sin plats då mina barn är så små och inte riktigt kan prata ;) Det var sorgligt länge sen jag gjorde pärlplattor men känslan satt kvar. Och det gav mersmak. Det är ju rysligt enkelt men då jag inte gillar ha den smälta delen, där man strukit, som framsida fick jag "skriva" spegelvänt. Jösses vad klurigt det blev. Först komma på hur bokstäverna ska skrivas med pärlor och sen spegelvända. Några svordomar och stödskisser senare, fick jag till det. Det blev för stumt och ojuligt med raka kanter så jag gjorde en spets.



























SÅ HÄR GJORDE JAG:
Jag använde mig av Hamas plattor som har krokar, så att du kan förlänga plattan till önskad storlek. Började med att skriva texten jag ville ha, baklänges på ett papper. Testade fram bokstäver på plattan. (Börja texta i mitten av plattan om du är osäker på hur stor den kommer bli.) När mina bokstäver och mening i vitt var klar började jag med de röda tills min skylt hade den storlek jag önskade. Gjorde spets runt om. Se bild ovan.
Sen drog jag försiktigt plattorna över till en hopvikt tidning (skärbräda el likn.) som jag sen la på strykbrädan. Strykjärnet satte jag på låg värme. Nu ska det strykas för att smälta ihop. Jag minns att man använda smörpapper men i butiken där jag köpte pärlorna så de att de kan inte garantera smälteffekten för alla smörpappersvarumärken. Jag tog det säkra före det osäkra och köpte Hamas egna papper. Testade mig fram vilken värme på strykjärnet som krävdes. I mitt fall var det full fräs.
Låt svalna på plats för att undvika att ditt mästerverk bågnar eller faller sönder. Klart!

4 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé.Vad snygg den blev. Du är kreativ du =)

    SvaraRadera
  2. Me like a lot!
    Och tack för "krya på mig"-hälsningen.

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé! Gör några och sälj via epla.se vettja!

    Kul att hitta din blogg via livethemma - jag gillar julen mycket jag med. Mina vänner tycker jag är lite tokig när jag "jul-uppdaterar" på Facebook ;)

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...