måndag 19 september 2011

Opp amaryllis!

Nu är det är dax att sätta sin lökar om man ska få upp amaryllis till advent och jul. Är det i år jag sätter min egen lök? Jag är ett stort fan av genvägar och speciellt vid jul då tid är guld värt, så jag har alltid köpt uppdrivna och planterade lökar. Flyttar dock alltid över dem till finare krukor och vaser och klär in i mossa. Då känns det som om jag gjort allt själv ;) Eller som snittblommor i höga vaser. Så vackert! Gärna i hop med kvistar med röda bär. Men nu blev jag lite inspirerad. Ska bara kolla hur gröna mina fingrar är...

Foto: Martha Stewart


Sökte efter information och hittade detta. Gillar beskrivningar som är pedagogiska och i steg-för-steg. Då kan till å med jag hänga med!

SÅ HÄR LYCKAS DU MED DIN AMARYLLIS:
• Välj en lök som inte är skadad, den skall inte heller ha virusangrepp eller vara mjuk.
• När du kommer hem med din nyinköpta lök, placera den med rötterna i vatten (inte själva löken!) över natten. Då sväller rötterna och väcks till liv.
• Plantera löken, gärna i en tung kruka som inte välter lätt. Vanlig blomjord går bra, men ta lite lecakulor i botten.
• Krukan skall vara så stor att ca två fingrar i bredd går mellan löken och krukkanten.
• En tredjedel av löken skall vara ovan jord.
• Vattna igenom jorden rejält och ställ sedan krukan med en huva över i ett fönster ovanför ett påslaget element, eller annars mörkt och varmt så att rotbildningen snabbt kommer igång. Om din amaryllis inte vill växa, brukar det betyda att den står för kallt.
• Vattna inte mer nu innan blomstängeln kommer upp, det brukar ta någon vecka.
• När blomstängeln har kommit upp, börja vattna igen men vattna sparsamt och gärna på fatet så den inte ränner i höjden, för då tippar den lätt p.g.a. de tunga klockorna. Men skulle bladen bli blågröna och blomman sloka, vattnar du förmodligen för lite.. lagom är bäst!
• Ha den sedan den börjat blomma helst lite svalt placerad, i fönster eller en bit in i rummet.
• Tål mycket ljus men gärna inte i direkt sol. Under vinterhalvåret har vi ju knappast sol så det besvärar…men skulle blommorna tappa färgen så får den förmodligen ändå för mycket sol.
• När stängeln har blommat över, skär bort den. Det brukar finnas fler stänglar på gång då.

Varför är just amaryllisen en julblomma hos oss i Sverige? Jo, för där den ursprungligen kommer från, Sydafrika och Brasilien, är det nu sommar och blommar här hos oss under vintern. Och att den slagit extra mycket som just julblomma kan nog ha att göra med den magnefika röda färgen. Fast nu finns det alla möjliga fina färger så vi kan njuta av den hela vintern och inte bara runt jul tycker jag.

3 kommentarer:

  1. Tack snälla du. Vilken tur du har som hittat den boken på rea, jag är sugen på den jag med men tyckte den var lite dyr

    SvaraRadera
  2. Jag verkligen älskar den blomman! måste också försöka köpa en sån nu så jag hinner, som alla säger :)

    SvaraRadera
  3. Åh! Tack för den perfekta listan - ska ju testa om mina sparade lökar kan ge lite fägring i år också, nu vet jag hur jag ska börja i alla fall!

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...