söndag 18 september 2011

"Minns den snö som föll i fjol"

Gör ni det? Minns ni att det var ett snötäcke från norr till söder?
Förra året firade vi med min familj i ett villaområde som på skoj kallas den Vita Staden (dvs alla hus är vita). Den iskalla vithet som omringade mig var som overklig. Träden tyngdes ner av stora snösjok och snövallarna dämpade alla ljud. Så drömskt, så juligt! En tyst kvällspromenad med svaga ljuskällor från gatlyktor, levande ljus och julljusstakar i fönstren och stjärnorna blev till ett oförglömligt minne.

Men när snön sen ligger kvar när vardagen återvänder och dubbelvagnen ska dras fram och tillbaks till förskola och matbutik, då är den inte lika drömsk.

En som kanske inte älskade den vita julen var en väninna jag mötte strax efter nyår. Hon skulle fira med sina föräldrar och syster med familj i Skåne. Alla skulle till systern. Uppdelning var sådan att systern stod för julstämning och hemmagjorda köttbullar och föräldrarna skulle ta med all annan julmat. Det vart snöstorm! Huset vart insnöat och föräldrarna kunde inte heller ta sig fram med bil. Det blev till att kalasa på köttbullar i dagarna tre för stormen släppte inte förrän annandagen. Den 6-årige systersonen var helt otröstlig då morföräldrarna hade alla julklapparna.

Jag ställer samma fråga som Naturkompaniet på Sveavägen:
Tror ni att det blir vinter (snö) i år?










Jag hoppas innerligt det! Längtar till den första snön, åka pulka, göra snöänglar och se hur den gråa staden blir till en vit, tindrande sagovärld.









Vad det var vackert i skogen! Och vackrare blev det, ju längre in i skogen Olle kom. Olle tyckte att det var som om han kommit in i vinterkungens förtrollade slott, och därför ropade han med hög röst:
-Tack snälla Kung Vinter, för att du kommit till slut! I det samma höll han på att trilla baklänges av förvåning, ty framför honom stod en gubbe, gnistrande från topp till tå.
Olle bockade sig för gubben:
-Är du Kung Vinter? frågade han.
-Neej då, sa gubben.- jag är bara farbror rimfrost jag, tycker du inte att jag gjort fint i skogen idag?


ur Olles skidfärd, av Elsa Beskow, 1907.

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas hela sverige får snö till jul! Förra vintern var sagolik. Alla fick nog sin dos då. Känner på mig att det blir likadant nu... vi har oftast haft snö, men även här uppe har vi haft slasiga vintrar med regn för att vi bor vid kusten. Hoppas det blir en riktigt vit jul :)

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också på en vit jul, fast inte så man blir insnöad utan släkten!
    Nu har jag lagt in en länk till din trevliga blog.

    SvaraRadera
  3. Stackars väninna + familj! Just då är en vit jul inte värt så himla mycket.
    Hoppas att det går bättre för dem i år...

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...