tisdag 27 september 2011

Last Christmas- en evig klassiker!

Det finns vissa låtar som får dig att minnas något speciellt. De första takterna på låten kan få dig att färdas flera år bakåt eller till en speciell plats. Jullåtar hör vi varje år, nästan så att vid decembermånads slut är vi så trötta på dem att vi är glada att det är ett år till nästa gång. Men den första gången, för året, vi hör vissa låtar pirrar det till av julglädje.

Jag har många favvolåtar men en som just får mig att minnas nått speciellt är Last Christmas med Wham. Den kom 1984 och jag spelade in den på video från nått list-program från TV. Såg videon om och om och om igen! Den var magisk. Den visade för mig hur det är att vara vuxen. Många skämtar idag om att de skulle vilja ha en "Last Christmas-jul", dvs fira jul med vänner inte familj. Egentligen är det absurt att det är en jullåt. Sångtexten handlar mer om kärlekstrubbel än om julfirande. Det enda i sången som refererar till julen är ordet Christmas, samt slädbjällrorna som hörs i bakgrunden.

Jag och min mamma har byggt upp en tradition runt denna låt. Vi måste alltid ringa varann när vi hör den för först gången på året. Det har att göra med att jag önskade mig den skivan i julklapp som barn och mamma gick till skivaffären, för första gången i sitt liv, för att köpa den. Men den var slut! Jag fick Pernilla Wahlgrens skiva istället med rimmet: Här får du en skiva Helena-lilla, av en sjungande Pernilla!
Så, kära mamma, här kommer den nu!

1 kommentar:

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...