måndag 5 september 2011

Flugsvamp på julbordet, någon?

Visst är de söta, de små flugsvamparna där de står i mossan i adventsljusstaken, men hur kom de dit? Under julen dyker de upp som svampar ur jorden och är en oifrågasatt juldekoration. Det kan tyckas lite apart med höstsvampar i december som inte har någon religiös eller traditionell julkoppling. Men ändå är de där, på bordslöpare, i julgranen och adventsljusstakar.

Jag är mycket nyfiken på att höra era tankar för jag har sökt på nätet och hittat olika teorier, av olika seriösa slag... Eller vad sägs om detta: 
Jultomten härstammar från sibiriska shamanska ritualer vilka gick ut på att samla rödflugsvamp, klädd i svampens färger vitt och rött och sedan bära hem svamparna genom skorstenen och förtära dem i ritualer och medicinska syften. Eftersom vissa av gifterna i flugsvampen kan ge negativa biverkningar började man dricka urinen från renar som åt flugsvampar, då deras njurar eliminerar de oönskade ämnena i flugsvampen och på så sätt gav bättre medicinsk och rituell effekt.

Nja... Då tror jag att jag lägger mina pengar på: 
Av tradition är svamp symbol för tur och lycka. På tyska säger man t.ex. Du Glückspilz! (pilz = svamp) när vi på svenska säger Din Lyckans ost! På äldre jul- och nyårskort kombineras flugsvampen med fyrklöver, hästsko, grisar och nyckelpigor. Alla är de lyckosymboler.

Men om ni föredrar den första finns det en facebookgrupp för er: Vi som firar jul till minne av flugsvampen och midvinter.

3 kommentarer:

  1. Jag röstar på att de finns med för att det är snygga julfärger! ;-)

    För övrigt: mysig blogg du har! Roligt med lite av varje. Jag startade min blogg förra året och tänkte att jag hade full koll på det mesta som hör julen till, men, det upptäckte jag snart att jag inte alls hade - morgondagens event hade jag säkert missat om jag inte ramlat in i den här sidan av bloggvärlden. Men det är ju roligt, man känner sig som bland vänner direkt, en för alla - alla för en!

    Ha det så bra, så ses vi antagligen framöver någon gång!

    SvaraRadera
  2. Flott blogg du har! ♥

    Jeg synes din egen teori var morsomst jeg da.

    For nissen og gleden hører sammen det synes nå jeg da med en nissesamling på over 2800 nisser ☺☺☺

    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  3. Amanita Muscaria

    Röd flugsvamp är inte giftig, den är hallucinogen. Vit flugsvamp är giftig däremot. Jul fanns innan kristendomen. Man samlade släkt och vänner och åt de torkade flugsvamparna.

    http://www.youtube.com/watch?v=7LntLIFb8qw

    http://www.youtube.com/watch?v=dY0D6-JqsvY

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...