onsdag 28 september 2011

Är det skillnad på julklappar till pojkar och flickor?

Jag älskar, älskar Playmobil. Jag har haft bevakning på Blocket och köpt en massa fina saker och bara längtar till sonens treårsdag. Men när Playmobils nyhetsmejl damp ner för ett tag sedan blev jag faktiskt besviken. De berättade stolt sin nyhet: "Påsar med olika figurer att samla och leka med - En påse för flickor och en påse för pojkar". Dvs i pojkpåsen är det figurer så som riddare, bagare, fotbollspelare och flickpåsen är det prinsessor, häxa och en mamma (!). Hur tänkte dom nu? Så om en flicka vill leka med en bagare så säger företaget till henne att hon är "pojkig", eller?

Jag tror på att barn leker med det de har intresse av oavsett kön. Om en pojke vill leka med dockor eller bilar ska han få göra det. Viktigt att få möjlighet att välja själv. Så tänker jag.

En trend jag sett är tyvärr när saker ska göras könsneutralt drar det mot vad som annars kallas pojkigt. Man tar bort rosa och prinsessor men behåller riddare och svärd.

1 kommentar:

  1. Tycker samma! Trist att alla ska delas in i sånna grupper..

    Föresten! Gick in på julbloggar.se och såg en söt tomtefilur vid dina uppdateringar :) vet du vars och hur man skaffar/installerar en sån "profilbild" på blogspot?

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...