tisdag 9 augusti 2011

Lucköppning

Adventskalendrar är den ultimata nedräkningen mot jul. Jag vet föräldrar som jobbar livet ur sig för att hitta 24 olika små presenter till varje barn i familjen. Tre barn ger 72 paket utöver själva julklapparna. Suck! Men måste det vara så komplicerat? Kanske köpa en liten legoförpackning eller annan byggsats och sprida ut delarna till bygget i varje lucka? På själva julafton är det ju då toppen att äntligen kunna bygga ihop och leka med det barnet fått längta efter. En icke politiskt korrekt sak är ju godis men ack så poppis och stressfritt... Chokladkalendrarna tillhör nog mångas barndomsjular.

De stora leksaksföretagen, bl a Playmobil, har fattat det här med kalendrar och sedan ett par år tillverkat kalendrar med set med luckor och leksaker varje dag.

Då jag var extremt pysslig redan som barn gjorde jag mina egenritade kalendrar. Kanske det förtog lite av överraskningsmomentet när luckan öppnades men jättekul att göra, att få till passningen av innehållet med framsidan.

När jag nu tänker på det, hur många kalendrar hade vi egentligen? TV, Radio, Choklad, Familjens, Egengjord, Brommapojkarna och ICA. 7 st luckor att öppna varje morgon!

1 kommentar:

  1. När jag var liten fick jag och mina tre syskon dela på en "paketkalender" alltså paket var fjärde dag. Det tycker jag räcker gott och väl!

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...