onsdag 22 juni 2011

What's up with the sill?

Två dagar kvar till midsommar och i kväll tjuvstartade vi lite. Med härliga vänner på besök körde vi en lill-midsommar. En ny företeelse. Lill-jul vet jag att många har, men detta var nytt. Hur som helst åkte sillfaten fram och den kylda ölen skummade.

En väninna från USA gjorde en skarp insikt efter nått år i Sverige; vid varje högtid så är det samma mat på bordet. "What's up with the sill? Påsk - sill, midsommar - sill, jul - sill". Och tur är väl det, jag älskar sill! Då jag gärna tar genvägar går jag till proffsen som gör sillinläggningar så bra. Mitt favoritställe är Fiskeläget i Hötorgshallen och speciellt deras senapsinlagda strömming. Mmmm...

Sillbrickan nedan hittade jag på en loppis i Skåne för några tior. Sill gör sig väldigt bra på glasfat och jag tycker vi ska ta tillvara på alla de sillfat som ligger och dammar på loppisar och antikbutiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...