tisdag 21 juni 2011

Dassiga pepparkakor

















Då var det första pysslet klart. Att dekorera toalettdörren är kanske inte det första man tänker på när man ska julpyssla. Men det är just det jag gillar. Att tänka nytt i de annars mycket traditionella juldekorationerna. Och dessutom är det ju vid jul man kan ha en massa familj och gäster hemma som behöver guidas rätt.
Toalettsymbolerna för dam och herr är klassiska och även hjärtat från gamla hederliga dass. Det är även typiska figurer vid pepparkaksbak! Så jag slog helt enkelt ihop dessa.

Pepparkakshjärtat är gjort av lera som jag "gräddar" i ugnen. Denna lera heter Fimo från Panduro. Jag kavlade ut den bruna "degen" på ett bakpapper. Då jag saknade en hjärtformad kakform i rätt storlek ritade jag ett i papper och la ut på degen och skar längs med pappret. Hålet gjorde jag med ett spritshuvud som passade i storlek. Sedan tog jag den vita leran och formade smala maskar och la på som kristyr. Bakpapper och kaka på en plåt och skjuts in i ugnen. 110 grader och 30 minuter senare hade jag en fin, varm pepparkaka.

Herr och Fru Pepparkaka fick bindas upp efter varann. Jag älskar genvägar så jag använde mig av en stark dubbelhäftande tejp. Formarna och pepparkakshjärtat spikade jag upp på dörrens ovansida med småspik.

1 kommentar:

  1. Vilken supercool idé. Vi knycker den och använder på dasset på landet.

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...